Jaka będzie przyszłość Roberta Kubicy?
Czy Mercedes obroni mistrzostwo?
Sprawdź co zainteresowało Twoich znajomych.

GP Francji 2018-06-24
f1 - GP Francji

Autorzy felietonów

Dawid ProkopowiczDawid Prokopowicz   Ilość felietonów: 10

"W tak niezwykłych okolicznościach przyrody, ....i tej, i niepowtarzalnej...

ostatni felieton

Felietony tego autora

Felietony innych

F1 - F1 - poprawić show

F1 - poprawić show

21.06.2010

Kilka ostatnich lat kreatorom F1 sen z powiek spędza i głowę zaprząta możliwość udzielenia trafnej odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób podnieść widowiskowość Formuły Jeden?

Zdaniem większości wypowiadających się danej kwestii, istotą show jest wyprzedzanie oraz ekscytująca i widowiskowa walka, która zerwałaby z obrazem F1 z ostatnich sezonów - z pierwszorzędnym braniem pod uwagę takich czynników jak strategia doboru opon połączona ze zjazdem do pit stopu w odpowiednim czasie, udział samochodu bezpieczeństwa i jego możliwy wpływ na zmianę układu stawki czy pogoda.

W bliskiej nam przeszłości podejmowano różne próby poprawy atrakcyjności widowiska. W roku 2009 elementem mającym ułatwić wyprzedzanie był KERS, dający ok. 80KM "włączanej" i trwającej kilka sekund przewagi nad rywalem. Niestety, koncepcja mająca wrócić w przyszłym sezonie okazała się wówczas niewypałem. Nawet McLaren miał problemy z KERSem, a jedynym zespołem wykorzystującym system przez cały sezon było Ferrari.

Regulowany z kokpitu kąt pochylenia skrzydła przedniego służy praktycznie do kontroli balansu oraz zarządzania przednimi oponami zależnie od stopnia ich zużycia.

Wprowadzony w ubiegłym sezonie wielopoziomowy dyfuzor w połączeniu z kanałem-F i ruchomym tylnym skrzydłem skutecznie zmniejsza opór powietrza na prostej i daje przewagę - McLarenowi nawet powyżej 10 km/h - nad rywalami. Regulacje przepisów na przyszły rok precyzują jednak, że żaden element wyprowadzony z nadwozia nie będzie mógł współdziałać z tylnym skrzydłem. Wyścig zbrojeń oparty o te elementy kończy się więc w tym roku.

Co więc można zrobić w kierunku poprawy widowiska? Od przyszłego sezonu ma powrócić KERS. Ross Brawn w Montrealu proponował ruchomy element tylny współdziałający z KERS na prostej. Inną opcją jest - czego przykład dało Grand Prix Kanady - zróżnicowanie mieszanek opon stosowanych w czasie kwalifikacji i wyścigu. Rozwiązanie wydaje się jasne - zastosowanie miękkiej mieszanki w celu uzyskania najlepszego wyniku kwalifikacji, a następnie twardszej i bardziej wytrzymałej mieszanki, mającej zagwarantować taktyczne korzyści w wyścigu.

Trudna decyzja dotycząca strategii doboru opon należałaby do kierowcy: wykorzystać "miękkie" w kwalifikacjach i w początkowej fazie wyścigu w celu zdobycia większej przewagi po starcie czy może wybrać strategię długofalową opartą na twardszej mieszance w kwalifikacjach [jak Webber, Vettel i Kubica w Montrealu]?

Istniałaby możliwość poprawy widowiska opierając się na więcej niż jednym dostawcy opon i wprowadzając element różnej charakterystyki produktu jako zmienną. Jednak następcą Bridgestone zostanie najpewniej jedna firma, co sprawia, że nadal obowiązywać będzie dotychczasowy konserwatyzm.

Ross Brawn - pełniący funkcję przewodniczącego technicznej grupy roboczej d/s dostaw opon - zaproponował, aby zespoły dostarczyły producentowi swoje preferowane rodzaje mieszanek i właśnie z takich, według własnej strategii, korzystały podczas weekendu. Dostawca mógłby również bardziej zróżnicować dostarczane mieszanki, czego wynikiem byłaby większa nieprzewidywalność. Ale - można zapytać - czy lepsza widowiskowość?

autor: Mobex
Strona jest zarządzana przez firmę
All Connect Sp. z o.o.
© 2018 RaceZone.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.   Reprodukowanie, przechowywanie lub udostępnianie całości serwisu lub jego części bez zgody właściciela jest zabronione. This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula 1 companies. F1, FORMULA ONE, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.
Ikona_ustawienia
Ikona_ustawienia_x

Kolor marginesów:

Kolor tła pod tekstem:

Racezone.pl - Codzienne informacje z dziedziny motosportu