Jaka będzie przyszłość Roberta Kubicy?
Czy Mercedes obroni mistrzostwo?
Sprawdź co zainteresowało Twoich znajomych.

GP Australii 2019-03-17
f1 - GP Australii
Pochmurno

18°C

26 km/h

Tłumacz

Podobne:

Skomentuj

Krok w przeszłość: Jerez

Udostępnij na Facebook
24.01.2014 19:28, autor: Artur Kinzel, wyświetleń: 2445
Zanim rozpoczną się pierwsze zimowe testy, warto zobaczyć historię obiektu, na którym się odbędą.
Circuito Permanente de Jerez



Kraj: Hiszpania
Miasto: Jerez de la Frontera
Rok otwarcia: 1985
Długość: 4,428 km
Ilość zakrętów: 13
Rekord: 1:23.135, Heinz-Harald Frentzen (Williams FW19, 1997)

Pętla toru



Hiszpańskie tory są na tyle charakterystyczne, że można je poznać po samej pętli. Nie inaczej jest z Jerez, kolejnym obiektem przystosowanym przede wszystkim pod wyścigi motocyklowe. Pierwsze dwa zakręty są prawe, w „jedynkę” wjeżdża się po mocnym hamowaniu, drugi jest jeszcze wolniejszy.

Kolejne dwa zakręty to szybkie łuki w lewo pokonywane bez odjęcia, długa prosta i długi prawy z odjęciem przypominający „trójkę” z toru Catalunya. Zakręty 6, 7 i 8 także są jakby większym, szybszym i odbitym w lustrze klonem swoich odpowiedników z Barcelony. Zakręt numer 9, Angel Nieto ma kąt prosty, ale jest znacznie bardziej zaokrąglony, niż kolejny prawy łuk: Pelequi. Jedenasty zakręt to dla kierowców samochodowych szykana prawo-lewo im. Arytona Senny, dla motocyklistów prawy zakręt Alexa Crivilla. Dalej szybka dwunastka, długa prosta i nawrót prowadzący do mety. Wjazd do boksów znajduje się przed ostatnim zakrętem.



Grand Prix Hiszpanii

Niska frekwencja na trybunach sprawiła, że po sezonie 1981, Grand Prix Hiszpanii zniknęło z kalendarza Formuły 1. Zmotywowani do promocji swojego miasta dla turystów, włodarze Jerez postanowili poprzeć inwestycję budowy toru w 1984 i już pod koniec następnego roku obiekt był zdatny do użytku. Pierwszy wyścig Grand Prix odbył się w kwietniu 1986.

Widzowie byli światkami jednego z najciaśniejszych finiszy w historii. Prowadzący Nigel Mansell przez długi czas odbierał ataki Ayrtona Senny. Gdy Brazylijczyk w końcu wcisnął się przed samochód rywala, sytuację bez zastanowienia wykorzystał jadący za nimi Alain Prost, przez co Mansell spadł z pierwszego na trzecie miejsce.

Genialnym pomysłem Williamsa okazała się zmiana opon. Na świeżych gumach Mansell odrobił 19 sekund w 10 okrążeń. Gdy uporał się z Prostem, ruszył w pościg za Senną. Zabrakło mu jednak paru metrów i Lotus Brazylijczyka osiągnął metę 0,014 sekundy szybciej.



Nigel Mansell odbił sobie triumf na Jerez rok później, prowadząc niemal od startu do mety. Tylko niecałe pierwsze okrążenie na czele stawki przejechał zdobywca pole position, Nelson Piquet. Dobry wyścig zaliczył McLaren, po siódmym i jedenastym miejscu w kwalifikacjach, Prost i Johansson stanęli na podium.

Podczas kwalifikacji do Grand Prix Hiszpanii 1988 doszło do mocnego incydentu. Będący na szybkim kółku Riccardo Patrese utknął nagle za Julianem Baileyem. Wściekły tą sytuacją Włoch wyprzedził Baileya, wjechał mu przed nos i gwałtownie zahamował. Tyrell Brytyjczyka wystrzelił w powietrze i wylądował w żwirze. Za tak agresywny odwet, to nie Bailey, a właśnie Patrese został ukarany grzywną w wysokości 10000 dolarów, choć wielu domagało się jeszcze większej kary za stanowienie zagrożenia i spowodowanie uszkodzeń w samochodzie rywala.

Choć czasówkę zdominował McLaren, po raz dziesiąty w sezonie sięgając po całą pierwszą linię, zła taktyka Ayrtona Senny spowodowała, że nie stanął on nawet na podium. Lepszym dysponowaniem oponami popisali się Mansell i Nannini, którzy obok triumfującego Prosta stanęli na podium.

Mający po 13 z 16 wyścigach sporą stratę do lidera, Ayrton Senna wziął się do roboty i po Grand Prix Hiszpanii 1989 zachował szanse na mistrzostwo. Brazylijczyk sięgnął po „Wielkiego Szlema” prowadząc od startu do mety i wykręcając podczas rywalizacji czas 1:25.779.

Wyścig w 1990 to ostatnie podium w karierze Alessandro Nannini, który tydzień po hiszpańskiej rywalizacji brał udział w wypadku helikoptera, gdzie doznał poważnej kontuzji ręki, która zakończyła jego przygodę z samochodami jednomiejscowymi.

Wyścig wygrał Alain Prost, po 53 okrążeniach na prowadzeniu, posłuszeństwa odmówił samochód Senny, co poważnie zmniejszyło przewagę Brazylijczyka w klasyfikacji generalnej.

Do historii przeszło jednak inne wydarzenie z tamtego weekendu. Podczas sesji treningowej w potężnym wypadku brał udział Martin Donnelly. Po uderzeniu w bandę, Brytyjczyk wyleciał z bolidu i nieprzytomny wylądował na środku toru. Wszystko wyglądało skrajnie poważnie, wielu świadków miało najczarniejszy scenariusz przed oczami. Donelly przeżył, ale po wypadku jego kariera wyścigowa ograniczona została do występów w klubowych zawodach. Podczas Goodwood Festival of Speed w 2011 roku, Donelly brał udział w pokazowym przejeździe repliką Lotusa, który niemal odebrał mu życie w Jerez.



Formuła 1 opuściła tor w 1990 i przeniosła się do Barcelony, gdzie nowo otwarty obiekt miał być bardziej dostępny dla kibiców.

Grand Prix Europy

W 1994 roku, królowa sportów motorowych niespodziewanie zawitała ponownie na południowe wybrzeże Hiszpanii. Grand Prix Europy zastąpiło na ostatnią chwilę wyścig w Argentynie, gdzie nie udało się ukończyć toru na czas. Wyścig padł łupem Schumachera, który powiększył swoją przewagę nad Hillem do pięciu punktów na dwa wyścigi przed końcem sezonu. Był to ostatni wyścig Formuły 1 w karierze Andrei de Cesaris. Rok później Argentyna wróciła do kalendarza.

Jerez posłużyło jako rezerwa również w 1997 roku, tym razem w miejsce portugalskiego Estoril. Był to ostatni wyścig sezonu. Walkę o tytuł ponownie toczył Schumacher, tym razem przeciwko Villeneuve. Kanadyjczyk spowodował kontrowersyjną kraksę podczas wyścigu, odważny manewr wyprzedzania wyeliminował kierowcę Ferrari z rywalizacji, sam winowajca stanął zaś na podium i zgarnął mistrzostwo. Villeneuve wygrałby, ale na ostatnim okrążeniu wyprzedził go duet McLarena: Haikkinen przed Coulthardem. Mistrz świata nie bronił swojej pozycji, by uniknąć kolizji.



Jeszcze więcej kontrowersji wypłynęło w 2006 roku, gdy Norberto Fontana wyjawił mediom, że Jean Todt przed wyścigiem zawitał do boksów Saubera i kazał kierowcom pomagać Schumacherowi i blokować Villeneuve. Sauber był napędzany silnikami Ferrari.

Jerez nie wykorzystało kolejnej szansy na stały powrót do kalendarza. Sprawcą był burmistrz miasta Pedro Pacheco oraz Jurgen Schrempp, zaproszeni na ceremonię podium. Ten drugi był szefem Daimler-Benz i chciał wręczać puchary jedynie kierowcom McLarena, wówczas pełniącego funkcję fabrycznego Mercedesa. Pacheco nie potrafił zrozumieć dlaczego nie może dać nagrody dla zwycięzcy i podczas ceremonii nie drgnął nawet palcem. Max Mosley zapowiedział wówczas, że Formuła 1 już nigdy nie powróci na tor Jerez. Wycofano się z tego, gdy Pacheco pojawił się przed Światową Radą Sportów Motorowych i od tamtej pory rozgrywane są tam jazdy testowe.

Czasy współczesne

W 2007 roku ogłoszono, że amerykańska seria Champ Car będzie miała swoją rundę na torze Jerez w 2008, ale seria rozpadła się przed faktem i została połączona, a właściwie pochłonięta przez Indy Car Series. W związku z tym rywalizacja na tym obiekcie ogranicza się do motocyklowych emocji.

Ostatni zakręt toru, wcześniej Ducatos, w 2013 roku został mianowany zakrętem Jorge Lorenzo. Wszystko dlatego, że zawodnik dał się na nim wyprzedzić podczas ostatniego okrążenia dwa lata pod rząd: w 2012 przez Stonera, rok później przez Marqueza.



Jerez jest dziś idealnym miejscem na rozgrywanie testów samochodów oraz wyścigów motocyklowych. Oprócz Formuły 1, zimą na testy przybywa tu także wiele innych serii.


Wasze komentarze (4) Dodaj komentarz
23470Kubika_WRC [komentarzy: 1092] / 2014-01-26 14:06:30
Daniel93: Ehh chcialbym jeszcze kiedys zobaczyc RK w bolidzie F1 tak jak na tym obrazku :(
Kto by nie chciał.
Ale zapomnijmy na razie o F1 i przygotowujmy się na Rajd Szwecji.
:) cytuj
Daniel93 [komentarzy: 97] / 2014-01-25 11:10:58
Ehh chcialbym jeszcze kiedys zobaczyc RK w bolidzie F1 tak jak na tym obrazku :( cytuj
1177piotr19 [komentarzy: 2098] / 2014-01-24 22:14:53
Tylko w 1997 winowajcą był sam Schumi, bo pewnie chciał wyeliminować Kanadyjczyka ale mu się nie udało i sam się wyeliminował. cytuj
23470Kubika_WRC [komentarzy: 1092] / 2014-01-24 21:57:47
Jest dźwiek V6 turbo w bolidzie:
http://www.youtube.com/watch?v=-cY2E3ZZr...



Są rozkłady jazd na testach w Jerez:
http://f1wm.pl/php/news_id-31206.html...

Użytkownik edytował ten post 2014-01-24 22:09:00

cytuj
Strona jest zarządzana przez firmę
All Connect Sp. z o.o.
© 2019 RaceZone.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.   Reprodukowanie, przechowywanie lub udostępnianie całości serwisu lub jego części bez zgody właściciela jest zabronione. This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula 1 companies. F1, FORMULA ONE, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.
Ikona_ustawienia
Ikona_ustawienia_x

Kolor marginesów:

Kolor tła pod tekstem:

Racezone.pl - Codzienne informacje z dziedziny motosportu