Jaka będzie przyszłość Roberta Kubicy?
Czy Mercedes obroni mistrzostwo?
Sprawdź co zainteresowało Twoich znajomych.

GP Niemiec 2018-07-22
f1 - GP Niemiec
Pochmurno

21°C

5 km/h

Tłumacz

Podobne:

Skomentuj

Zapowiedź GP Francji

Udostępnij na Facebook
21.06.2018 11:49, autor: Aleksandra Safin, wyświetleń: 944

Po wieloletniej przerwie do życia budzi się jedna z najbardziej legendarnych rund w historii F1. Najwyższa seria wyścigowa wchodzi tym samym w ekstremalny, trzytygodniowy maraton startów.

Formuła 1 wraca zza oceanu i wchodzi w letnią serię europejskich rund. Królowa Motosportu rusza do Francji – kraju mocno zakorzenionego w tradycji F1, który od dekady pozostawał jednak poza burtą mistrzostw. Czego możemy spodziewać się po wielkim powrocie?
 

Nowinki w Mercedesie

We Francji Mercedes w końcu wprowadzi ulepszony silnik, którego debiut został opóźniony o dwa tygodnie przez wykryty problem. Podczas wyścigu w Montrealu niemiecki zespół jak i jego klienckie ekipy korzystały siódmy weekend z takich samych elementów, w przeciwieństwie do pozostałych teamów. Nie pozostało to bez wpływu na wynik – kierowcy Mercedesa podczas każdej z sesji ustępowali Ferrari oraz Red Bullom. W samym wyścigu Lewis Hamilton skarżył się na kłopoty z mocą, chociaż, jak później wyjaśniał główny projektant zespołu – James Vowles, problem miał swoje źródło w chłodzeniu podwozia, a nie w silniku.

Według spekulacji mediów, podczas weekendu we Francji ma zostać ogłoszony nowy kontrakt Hamiltona. Doniesienia odnośnie przedłużenia umowy z Mercedesem dają się słyszeć od dawna, obydwie strony deklarowały też chęć dalszej współpracy. Punktem ciągłych negocjacji mają być rozbieżne zdania dotyczące długości kontraktu oraz wysokości wypłaty dla kierowcy. Chociaż pojawiały się plotki o rozglądaniu się Hamiltona za inną ekipą, pogłoski te wydają się bardzo mało prawdopodobne. Czy we Francji otrzymamy potwierdzenie, że Brytyjczyk spędzi kolejne lata w swoim obecnym zespole?

Francuski hit sezonu

GP Francji będzie najlepiej ,,obstawioną” rundą w kalendarzu – na torze zaprezentuje się aż trzech francuskich kierowców oraz francuski zespół.

Romain Grosjean przygotował na ten wyścig specjalny kask w narodowych barwach. Dla kierowcy Haasa runda na Paul Ricard będzie szansą na przełamanie dotychczasowej pechowej passy. Francuz ze szwajcarskimi korzeniami po ostatnim wyścigu utrzymywał, że wprowadzone przez ekipę poprawki ,,dają mu to, czego brakowało we wcześniejszej fazie sezonu”. Wraz ze Siergiejem Sirotkinem reprezentant Haasa tworzy mało chlubną parę jedynych kierowców pozostających wciąż bez ani jednego punktu.

Na dobry wyścig liczą również Pierre Gasly oraz Esteban Ocon. Obydwaj ścigali się w Le Castellet w seriach juniorskich, teraz postarają się o cenne punkty, które pomogą im w walce o wejście do pierwszej dziesiątki klasyfikacji generalnej. Duże nadzieje z wyścigiem wiąże Renault. Reprezentanci jedynej francuskiej ekipy punktują regularnie od początku sezonu, utrzymując zespół tuż za podium w klasyfikacji generalnej.

Kto faworytem?

Mimo długiej absencji w kalendarzu tor Paul Ricard nie jest zupełnie obcy kierowcom Formuły 1 – był on wykorzystywany jako obiekt testowy, część zawodników zna go również ze startów w seriach juniorskich. Jednak ze względu na różnorodność wykorzystywanych konfiguracji (możliwych jest blisko 170) zebrane dotychczas doświadczenie nie będzie kluczowe.

Przed rozpoczęciem jazd trudno jest wskazać faworyta wyścigu. Poprawki Mercedesa będą istotne w walce o fotel lidera klasyfikacji generalnej – Sebastian Vettel wyprzedza Hamiltona zaledwie jednym punktem. Jak zwykle nieprzewidywalna jest ekipa Red Bulla, ze zdającym się wychodzić z kryzysu Maxem Verstappenem oraz Danielem Ricciardo. Sytuacja australijskiego kierowcy jest o tyle niekomfortowa, że spośród zawodników z czołówki jest najbliżej otrzymania kary - wykorzystał już wszystkie elementy z dostępnej puli.

Istotny może być fakt, że Pirelli zaopatrzy ekipy w opony z cieńszym o 4 mm bieżnikiem. Taki zabieg ma zapobiec przegrzewaniu się gum na nowo położonym asfalcie. Zmodyfikowane opony były już wykorzystywane w GP Hiszpanii - spore problemy miało z nimi wówczas Ferrari, w przeciwieństwie do Mercedesa, który zdominował rywalizację i zdobył dublet.

Circuit Paul Ricard

Chociaż poprzednia edycja GP Francji została rozegrana 10 lat temu, tor goszczący powracający wyścig powita serię po dużo dłuższej przerwie – ostatnia runda na tym obiekcie została rozegrana w 1990 roku.

Historia pętli rozpoczyna się na przełomie lat 60. i 70., gdy jej powstanie ufundował twórca likieru anyżowego, Paul Ricard, którego imieniem następnie ochrzczono obiekt. Formuła 1 zawitała tam po raz pierwszy w 1971 roku, do 1990 ścigając się tam w ramach Grand Prix w sumie 14 razy.

Charakterystyczną cechą obiektu jest mierząca prawie 2 km prosta Mistral, która w konfiguracji wykorzystywanej przez F1 będzie jednak podzielona szykaną. Taki zabieg ma na celu stworzyć okazję do wyprzedzenia – według przewidywań FIA przed hamowaniem do szykany kierowcy mają rozwinąć prędkość ok. 340 km/h.

Ponieważ dotąd tor służył głównie celom testowym, jest wyposażony w charakterystyczne, pomalowane w niebieskie pasy szerokie pobocza, które pomagają kierowcom uniknąć poważnych konsekwencji w sytuacji popełnienia błędu. Mimo tego komfortu niektórzy zawodnicy nie lubią tej cechy obiektu – głośno mówił o tym przed weekendem Lance Stroll, który stwierdził, że przez wszechobecne pobocza nie jest fanem tego toru.

Mimo tego bezpieczne strefy wyjazdu mogą być bardzo pomocne – podczas poznawania obiektu w trakcie piątkowych treningów zapewne nie raz będziemy świadkami wypadnięcia z toru zawodników.

W konfiguracji stosowanej w F1 tor liczy 5,842 km i ma 15 zakrętów. Strefy DRS są umieszczone na prostej Mistral, między zakrętem nr 7 a szykaną nr 8, oraz na prostej startowej.

Dane:

Położenie: Le Castellet

Długość toru: 5,842 km

Liczba okrażeń: 53

Liczba zakrętów: 15

Rekord toru: -

Dystans wyścigu: 309,626 km

Pierwsze GP: 1971

Wybór opon

Garść faktów

Tradycja GP Francji sięga roku 1906, gdy rozegrano pierwszą z 86 dotychczasowych rund. Wyścig na torze w Reims wszedł w skład kalendarza pierwszego sezonu Formuły 1 w 1950 roku, i zmieniając w ciągu lat gospodarza (w sumie GP zaliczane do F1 organizowało 7 torów) przetrwał w mistrzostwach do 2008, z przerwą w sezonie 1955. Ostatnie edycje (od 1991) były rozgrywane na torze Magny-Cours.

Największą liczbę wygranych wyścigów spod szyldu GP Francji ma na koncie Michael Schumacher – aż osiem. Na drugiej pozycji plasuje się czterokrotny francuski mistrz świata, Alain Prost, z sześcioma trumfami. Spośród konstruktorów prym pewnie wiedzie Ferrari, z 17 zwycięstwami. Co ciekawe, to właśnie ekipa z Maranello wygrała trzy poprzednie edycje GP Francji.

W stawce wciąż obecnych jest dwóch zawodników, którzy zdobyli zwycięstwo w poprzednich odsłonach GP Francji - Fernando Alonso oraz Kimi Raikkonen wygrywali tu odpowiednio w 2005 oraz 2007.

Godziny:

GP Francji rozpocznie się godzinę później w stosunku do pozostałych europejskich rund. Przesunięcie wynika z kolizji czasowej z meczem Mistrzostw Świata Anglia-Panama.

1. trening: 12:00

2. trening: 16:00

3. trening: 13:00

Kwalifikacje: 16:00

Wyścig: 16:10


Wasze komentarze (0) Dodaj komentarz Bądź pierwszy!
Wyraź swoją opinię!
Strona jest zarządzana przez firmę
All Connect Sp. z o.o.
© 2018 RaceZone.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.   Reprodukowanie, przechowywanie lub udostępnianie całości serwisu lub jego części bez zgody właściciela jest zabronione. This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula 1 companies. F1, FORMULA ONE, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.
Ikona_ustawienia
Ikona_ustawienia_x

Kolor marginesów:

Kolor tła pod tekstem:

Racezone.pl - Codzienne informacje z dziedziny motosportu