Jaka będzie przyszłość Roberta Kubicy?
Czy Mercedes obroni mistrzostwo?
Sprawdź co zainteresowało Twoich znajomych.

GP Abu Dhabi 2018-11-25
f1 - GP Abu Dhabi
Słonecznie

31°C

11 km/h

Tłumacz

Podobne:

Skomentuj

Zapowiedź Grand Prix Brazylii 2018

Udostępnij na Facebook
08.11.2018 07:59, autor: Aleksandra Safin, wyświetleń: 1353

Przedostatnia runda sezonu odbędzie się na zdradliwym torze Interlagos. Co zostało do rozstrzygnięcia w kończącym się roku?

Brazylia to kraj, w którym atmosfera na torze Formuły 1 może śmiało konkurować z tą znaną z Meksyku czy Włoch. Głośni, żywiołowi kibice i ich aktywność na trybunach tworzą wyjątkowy, nieco mityczny klimat. Cóż, trudno im się dziwić. Z bogatą tradycją swojego wyścigu oraz wieloma gwiazdami w historii sportu – z Ayrtonem Senną na czele – mają być z czego dumni.

Ciemniejszą stroną tego święta motosportu są liczne napady, jakie w ubiegłych latach miały miejsce na drogach prowadzących na tor. Celami ataków stawali się członkowie zespołów, kierowcy wyścigowi i dziennikarze, a podejmowane środki ostrożności nie zawsze okazywały się skuteczne. Jak podają media, w tym roku na głównej drodze na Interlagos pojawi się znacznie więcej patroli policyjnych, a niektóre ekipy zabierają ze sobą własnych dodatkowych ochroniarzy.

Walka o mistrzostwo świata kierowców to już zamknięty rozdział. Lewis Hamilton pojawi się na brazylijskiej ziemi jako pięciokrotny czempion, z jeszcze jednym zadaniem do wykonania – zapewnienia Mercedesowi tytułu wśród konstruktorów. Trzeba jednak przyznać, że Ferrari ze stratą 55 punktów musi liczyć na ogromny uśmiech losu, by móc odbić ten sukces swoim rywalom. W dodatku historia pokazuje, że na Interlagos niemiecki zespół ma w zwyczaju pokazywać się z mocnej strony.

Mercedes może mieć jednak obawy co do swojej dyspozycji. Ekipa z Brackley cierpiała w Meksyku z powodu degradacji ogumienia, a warunki w Brazylii są zbliżone do tych z toru Autodromo Hermanos Rodriguez. Jeśli zespół nie zdoła znaleźć rozwiązania problemów, duże szanse na dobry wynik będą mieć kierowcy Ferrari. 

Gdyby Mercedesowi jednak udało się odzyskać błyskotliwą formę, szansa na pierwszą wygraną w sezonie może otworzyć się przed Valtterim Bottasem. Nie ma już mowy o kontrowersyjnych team orders na korzyść Hamiltona, możemy spodziewać się też, że Brytyjczyk po zgarnięciu tytułu nieco odpuści. Gdyby Fin zaprezentował dobre tempo i potrafił rzucić wyzwanie liderowi klasyfikacji, nikt w ekipie nie będzie mu przeszkadzał. Wręcz przeciwnie, po wielu sytuacjach, w których Bottas wyraźnie ,,grał zespołowo” pomagając partnerowi, takie zwycięstwo może być formą podziękowania za cały rok.

W dodatku Fin walczy z Kimim Raikkonenem o trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej, więc dla obydwu pomoc zespołowych kolegów może okazać się istotna w zdobyciu kluczowych punktów.

Dwie czołowe ekipy muszą liczyć się z zagrożeniem, jakie może pojawić się ze strony Red Bulla. Max Verstappen wygrał w sprzyjającym jego zespołowi Meksyku, a z Brazylią wiąże miłe wspomnienia. Dwa lata temu dał tutaj popis jazdy w deszczu, po którym podniosło się wiele głosów podziwu. Jeśli aura sprawi niespodziankę, co jest w tym miejscu prawdopodobne, szanse trzeciej ekipy w stawce jeszcze wzrosną.

Byłaby to miła odmiana dla Czerwonych Byków. Od początku hybrydowej ery kierowcy zespołu z Milton Keynes nie popisywali się tempem na Interlagos, gdzie na długich prostych brakowało im mocy. Co więcej, od 2014 statystycznie nie spędzili na prowadzeniu GP Brazylii ani jednego okrążenia. Najlepszym ich wynikiem w tym okresie było 3. miejsce zdobyte przez Verstappena w 2016.

Może los uśmiechnie się w końcu do Daniela Ricciardo, który po kolejnych problemach z autem w Meksyku mówił w chwili frustracji, że chętnie oddałby już bolid Pierre’owi Gasly’emu. Australijczyk ma w klasyfikacji generalnej sporą przewagę nad siódmym Nico Hulkenbergiem, ale też olbrzymią stratę do piątego Maxa Verstappena, dlatego jego walka o pozycję w tabeli wygląda na zakończoną.

Kilka rzeczy wciąż jest jednak do wzięcia. Walka trwa w środkowej części stawki, gdzie bitwę o najlepsze miejsce spoza czołowej szóstki stacza kilku kierowców. Nie rozstrzygnęła się też kwestia najniższego stopnia podium. Najważniejszą jednak sprawą jest wspominane już mistrzostwo konstruktorów, które wielkimi krokami zbliża się do ekipy Mercedesa.
 

Autodromo Jose Carlos Pace
 

Tor jest położony między dwoma jeziorami, dlatego jego inną nazwą jest Interlagos. Jego historia sięga 1940 r., a w Formule 1 był obecny z przerwami od 1973 r. Obecna wersja została zaprojektowana w 1990 r. i jest trzecią najkrótszą pętlą w kalendarzu.

Na Interlagos znajdziemy wszystko. Pierwsza i trzecia sekcja to przede wszystkim długie proste, natomiast środkowa stanowi prawdziwy rollercoaster złożony z różnego typu zdradliwych zakrętów. Tor pokonuje się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Jest wymagający i techniczny, a walorem dodającym mu sporo charakteru jest jego położenie na pofalowanym, zróżnicowanym terenie.

Stosunkowo duża wysokość nad poziomem morza ma wpływ na pracę samochodów, a temperatury i spora wilgotność rzucają wyzwanie kierowcom. W niektórych zakrętach, jak numer 4 i 11, zawodnicy doświadczają przeciążeń na poziomie 4,5 G.

Najsłynniejszym miejscem na obiekcie są otwierające okrążenie zakręty, nazwane ,,Eskami” Senny. To właśnie w tym miejscu możemy spodziewać się największej ilości manewrów wyprzedzania.

FIA postanowiła o drobnej zmianie w układzie stref DRS. Ta znajdująca się na prostej startowej zacznie się o 100 metrów wcześniej, dając kierowcom szansę na dłuższe korzystanie z otwartego skrzydła.

Dane:

Długość toru: 4,309 km

Liczba zakrętów: 15

Dystans wyścigu: 305,879 km

Rok powstania: 1940

Okrążenia w wyścigu: 71

Rekord toru: 1:11.044, Max Verstappen, 2017

Opony
 

Interlagos jest jednym z najokrutniejszych torów w kwestii traktowania ogumienia. Zróżnicowane przeciążenia w szybkich zakrętach i wysokie temperatury wpływają na degradację. W dodatku na Interlagos kierowcy często muszą radzić sobie z tłokiem i jazdą za innymi bolidami, co również przekłada się na niszczenie gum.

Zespoły będą korzystać z mieszanek pośrednich, miękkich oraz supermiękkich, czyli takich, jak te nominowane rok temu. Trzeba jednak pamiętać, że tegoroczne opony są miększe od używanych w zeszłym sezonie.

Zwycięską strategią w 2017 był zjazd na jeden pit stop w układzie miękkie-supermiękkie.


 

Garść faktów
 

- Tegoroczna edycja GP Brazylii będzie 45. w historii. Na torze Interlagos odbędzie się 36. raz.

- Oprócz Autodromo Jose Carlos Pace wyścig odbywał się na położonym w Rio de Janeiro obiekcie Jacarepagua. Było to w latach 1978 oraz 1981-1989.

- Najwięcej zwycięstw w tym kraju ma na swoim koncie Alain Prost (6). Spośród aktywnych kierowców najwięcej razy na najwyższym stopniu podium stawał tu Sebastian Vettel (3).

- Wśród zespołów najwięcej razy wygrał tutaj McLaren – 12.

- Ostatni raz lokalny kierowca wygrał w Brazylii w sezonie 2008. Triumfował wówczas Felipe Massa. Był to wyścig, w którym zawodnik boleśnie stracił mistrzostwo świata na rzecz Lewisa Hamiltona. Brytyjczyk w ostatnich zakrętach wyprzedził Timo Glocka, zapewniając sobie pierwszy tytuł.

- Pierwsze trzy edycje GP Brazylii były wygrywane przez brazylijskich kierowców. W 1975 roku jedyne zwycięstwo w Formule 1 odniósł tutaj Jose Carlos Pace, którego nazwiskiem później ochrzczono tor.

- W Brazylii swoje jedyne pole position zdobył Nico Hulkenberg – stało się to w sezonie 2010.

- Jeśli Sebastian Vettel spędzi na prowadzeniu 11 okrążeń, wyrówna rekord Michaela Schumachera. 7-krotny mistrz świata przejechał na torze Interlagos w sumie 236 ,,kółek” jako lider wyścigu.

- Tegoroczny wyścig na Interlagos będzie o tyle nietypowy, że po raz pierwszy odbędzie się bez brazylijskiego kierowcy w stawce. Ostatnim był Felipe Massa, który po zakończeniu minionego sezonu odszedł ze sportu.

Godziny:

1. trening: 14:00

2. trening: 18:00

3. trening: 15:00

Kwalifikacje: 18:00

Wyścig: 18:00
 

Prognoza pogody
 

Wygląda na to, że tradycja pogodowej nieprzewidywalności w Brazylii zostanie utrzymana. Może popadać w piątek, a szanse na deszcz wzrosną w sobotę i niedzielę do 50%. Nie zapowiada się na upały, temperatury mają oscylować wokół 20 stopni.


Wasze komentarze (0) Dodaj komentarz Bądź pierwszy!
Wyraź swoją opinię!
Strona jest zarządzana przez firmę
All Connect Sp. z o.o.
© 2018 RaceZone.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.   Reprodukowanie, przechowywanie lub udostępnianie całości serwisu lub jego części bez zgody właściciela jest zabronione. This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula 1 companies. F1, FORMULA ONE, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.
Ikona_ustawienia
Ikona_ustawienia_x

Kolor marginesów:

Kolor tła pod tekstem:

Racezone.pl - Codzienne informacje z dziedziny motosportu