Jaka będzie przyszłość Roberta Kubicy?
Czy Mercedes obroni mistrzostwo?
Sprawdź co zainteresowało Twoich znajomych.

GP Bahrajnu 2019-03-31
f1 - GP Bahrajnu
Częściowe zachmurzenie

22°C

18 km/h

Tłumacz

Podobne:

Skomentuj

Top 6: Najbardziej dominujące zespoły w historii F1

Udostępnij na Facebook
09.03.2019 15:30, autor: Mikołaj Śmiłowski, wyświetleń: 1660

Ostatnie lata w F1 mogły się wydawać ciężkie dla kibica innego zespołu niż Mercedes. Przed Mercedesem dominował Red Bull. Oto 6 najbardziej dominujących zespołów w historii.

Okresy dominacji danego zespołu nie są niczym nowym w Formule 1. W historii mozemy zauważyć, iż każda era F1 odznacza się dominacją danego zespołu. Lecz czy kiedykolwiek był zespół, który by tak zdominował stawkę jak Mercedes w erze silników hybrydowych V6? Niemiecki zespół miał szczęście nie tylko co do filozofii projektowania nowych bolidów, ale także do znakomitych kierowców. Poniżej przedstawiam top 6 najbardziej dominujących zespołów w danym sezonie, opierając się na pozycjach w kwalifikacjach oraz w wyścigach.

6. Ferrari (1952)

Ferrari dominowało całą F1 w latach 1952-53, jednak rok 1952 był szczególny. Alfa Romeo oraz BRM wycofali się z F1 w 1951 roku. Mercedes zamierzał przystąpić do ścigania się dopiero w 1954 roku, po wprowadzeniu nowych regulacji, co oznaczało, że Ferrari nie miało wręcz z kim konkurować. Alberto Ascari został misztrzem świata, wygrywając w sezonie 1952 roku 6 z 8 wyścigów. Do teraz żaden z kierowców nie był w stanie zaliczyć tak dużego procentu wygranych wyścigów w jednym sezonie.

5. Williams (1992)

Ówczesny bolid Williamsa, FW14B był połączeniem niesamowitej aerodynamiki zaprojektowanej przez młodego wtedy Adriana Neweya, zaawansowanej elektryki oraz mocy silnika Renault. Nigel Mansell, wspierany przez aktywne zawieszenie zwyciężył w 9 wyścigach i zdobył mistrzostwo praktycznie bez walki. Ferrari zaliczyło najgorszy sezon w swojej historii, Senna był bez formy tak samo zresztą jak jego bolid, natomiast kolega z zespołu Mansella, Patrese nie był zagrożeniem, a w sytuacji, gdy prowadził podczas Grand Prix Francji, pozwolił Mansellowi się wyprzedzic by ten umocnił się na pozycji lidera w klasyfikacji generalnej kierowców.

4. Ferrari (2002)

Było wiele czynników, które złożyły się na formę Ferrari w sezonie 2002 roku. Po tym, jak McLaren zdecydował się używać opon Michelin, Ferrari było jedynym zespołem korzystającym z opon Bridgestone, dzięki czemu producent tworzył opony zaprojektowane specjalnie dla bolidu F2002. Sam bolid był pełen rewolucyjnych rozwiazań jak na przykład zupełnie przeprojektowany wydech czy niezwykle lekka tytanowa skrzynia biegów. To oraz znakomita forma Schumachera spowodowało, iż już po 5 wyścigach Niemiec wydawał się niezagrożony jako lider klasyfikacji generalnej kierowców.

3. Red Bull Racing (2013)

Sezon 2013 zaczał się obiecująco, mieliśmy aż 5 zwycięzców w pierwszych 10 wyścigach, jednak kontrowersje wokół opon Pirelli doprowadziły do wręcz absurdalnej przewagi Red Bulla. Prawdą jest, iż Vettel w połowie sezonu miał 38 punktów przewagi nad drugim kierowcą, jednak w odpowiednich warunkach Mercedes potrafił zagrozić Bykom. Bolid Mercedesa W04 niezwykle szybko jednak zużywał opony, więc niemiecki zespół umówił się na prywatne testy z Pirelli, co wywołało protest ze strony zespołu Red Bulla. Ponadto inne zespoły zakładały opony przeznaczone na lewe koła bolidu na prawe i na odwrót, by w ten sposób zwiększyć ich żywotność.

Wszelkie te nielegalne praktyki doprowadzily do tego, iż Pirelli przeprojektowało swoje opony, dzięki czemu bolidy Red Bull Racing stały się kompletnie bezkonkurencyjne. Vettel wygrał dziewięć ostatnich wyścigów sezonu i po raz czwarty został mistrzem f1.

2. Mercedes (2014)

Mercedes wygrał w tym sezonie 16 z 19 wyścigów, zaliczył 9 finiszów tzw. "1-2" i nie raz kierowcy tego zespołu kończyli wyścig z najlepszymi czasami szybszymi od reszty stawki o jedną sekundę. Bez kłopotów, takich jak awaria czy kraksa Mercedesa, inne zespoły nie były w stanie nawet nawiązać walki. Niemiecki zespół przechytrzył inne zespoły poprzez zaprzestanie rozwijania bolidu na sezon 2013 już po kilku wyścigach, by w pełni skupić się na następnym sezonie. Opłaciło się.

1. Ferrari (1961)

Sezon 1961 roku demonstruje, co się dzieje, gdy tylko jeden zespół ze stawki bierze zmianę zasad dot. silników na poważnie. Ówczesny silnik Ferrari miał prawdopodobnie największą przewagę nad innymi zespołami w historii tego sportu - nawet większą niż przewaga Mercedesa w 2014 roku.

W 1958 roku FIA ogłosiła, iż od sezonu 1961 pojemność silników w F1 zostanie zredukowana do tej z silników Formuły 2, czyli z 2.5 litra do 1.5 litra oraz, że zakazane będę silniki doładowywane skompresowanym powietrzem. Brytyjscy producenci silników próbowali protestować, lecz gdy okazało się, iż FIA pozostaje nieugięte, byli zmuszeni zamontować w swoich bolidach F1 zmodyfikowane silniki z F2 o mocy około 150KM. Za to nowy 1.5 litrowy silnik Ferrari, V6 Dino miał moc około 190KM co dawało Scuderii miażdżąca przewagę. Ponadto Enzo Ferrari zaaprobował pomysł umieszczenia silnika nie z przodu samochodu, ale po środku, co okazało się strzałem w dziesiątkę.

Z tak zaawansowanym bolidem zespół z Maranello zapewnił sobie mistrzostwo konstruktorów już po 5 z 8 wyścigów, wygrywając 5 z 7 pierwszych wyścigów. W ósmym wyścigu zespół nie wystartował by uczcić tragiczną śmierć kierowcy Ferrari, Wolfganga Von Tripsa który rozbił się na Monzy. Mistrzem został Phil Hill, do teraz jedyny Amerykański kierowca, który został mistrzem F1.

Co ciekawe, zarówno Phil Hill jak i Wolfgang Von Trips w swoich karierach, nie licząc sezonu 1961, nigdy, patrząc na wyniki z całego sezonu, nie byli szybsi od swoich kolegów z zespołu. Phil Hill przegrywał z Brooksem w 1960 roku, czy z Brucem McLarenem w 1964. Wolfgang Von Trips przegrywał między innymi z Hillem, Hawthornem czy Collinsem. To potwierdza, jak dobry był bolid Ferrari w 1961 roku.

 


Wasze komentarze (2) Dodaj komentarz
18334KWT [komentarzy: 1492] / 2019-03-10 08:44:02
~gość: A gdzie McLaren? i Dominacja w latach 80' ?

No tak, McLaren powinien się pojawić w tym zestawieniu.
Najwidoczniej autor ma jakiś uraz do tego teamu ;P
pozdrawiam cytuj
~gość / 2019-03-09 18:31:28
A gdzie McLaren? i Dominacja w latach 80' ? cytuj
Strona jest zarządzana przez firmę
All Connect Sp. z o.o.
© 2019 RaceZone.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.   Reprodukowanie, przechowywanie lub udostępnianie całości serwisu lub jego części bez zgody właściciela jest zabronione. This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula 1 companies. F1, FORMULA ONE, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.
Ikona_ustawienia
Ikona_ustawienia_x

Kolor marginesów:

Kolor tła pod tekstem:

Racezone.pl - Codzienne informacje z dziedziny motosportu