Jaka będzie przyszłość Roberta Kubicy?
Czy Mercedes obroni mistrzostwo?
Sprawdź co zainteresowało Twoich znajomych.

GP Australii 2020-03-15
f1 - GP Australii
Pochmurno

18°C

26 km/h

Tłumacz

Podobne:

Skomentuj

Tajemnica przewagi Red Bulla - podejście kolejne...

Udostępnij na Facebook
01.08.2010 09:43, autor: MOBEX, wyświetleń: 4312


Gdyby przed rozpoczęciem sezonu powiedział ktoś, że tegoroczny serial F1 obfitować będzie w taką  ilość niespodzianek obyczajowych i technicznych, odpowiedzielibyśmy - nie do wiary! Zważywszy, że miało wiać nudą.

Niespodzianki obyczajowe - by wymienić tylko te najbardziej jaskrawe z torów: dwa nieporozumienia Red Bulla plus niedawne zamieszanie w Ferrari. Nie takie rzeczy widziała jednak Formuła...

Po ubiegłorocznym - ostatecznie uznanym za nieudane - wdrożeniu systemu KERS oraz wielopoziomowym dyfuzorze wydawało się, że konstruktorska kreatywność powoli się wyczerpuje. Nigdy wcześniej tempo zmian technicznych - i to zmian zasadniczych, mających znaczny wpływ na charakter, sposób i tempo rywalizacji! - nie było tak duże. Małe przypomnienie technicznych "kamyków" milowych sezonu 2010:
1 Ferrari wprowadza 3.5-stopniowy kąt pochylenia osi silnika
2 Red Bull wdraża dmuchany dyfuzor połączony ze zmianą mapowania pracy   
silnika w systemie ECU
3 McLaren rozpoczyna sezon z systemem wygaszania tylnego skrzydła
Red Bull stosuje przednie skrzydło o zwiększonej elastyczności - zmianę  
dostrzeżono na Silverstone, choć mówi się, że jej wprowadzenie można   datować nawet od GP Chin.
Mogłoby się wydawać, że siłą rzeczy kreatywność 2010 musiała już spuścić z tonu... Mogłoby, gdyby nie druzgocąca przewaga 1.2 sekundy Sebastiana Vettela nad Fernando Alonso [kwalifikacje],  który zaledwie tydzień wcześniej wygrał z Red Bullem. Hungaroring powinien odpowiadać również F10, więc wydaje się niemożliwe, aby w samej charakterystyce toru szukać odpowiedzi na pytanie: "Coś ty, Red Bullu zrobił?" Nawet jeśli tam odpowiedzi chce szukać Sebastian Vettel:
''Chodzi o tor. Samochody nie zmieniły się w ciągu tygodnia, po tym jak Ferrari dopiero co było szybsze od nas. Teraz oni są 1.2 sekundy za nami. Jedyną różnicą jest tor. Jak Hockenheim było dopasowane dla Ferrari, tak Hungaroring jest idealny dla nas." [S. Vettel]
Szef Mercedes GP, Ross Brawn ,nie wyróżniając nic konkretnego, wskazuje na szereg elementów doskonale z sobą współgrających:
To [przednie skrzydło] nie jest przyczyną, że ten samochód ma taką przewagę. To raczej jest szereg elementów bardzo dobrze zaprojektowanych i dopasowanych." [R. Brawn]
Martin Whitmarsh z McLarena sonduje bardziej wnikliwie, podejrzewając, że Red Bull - wykorzystując lukę w przepisach - wcale nie musiał się ograniczyć w zastosowaniu elastycznych tworzyw jedynie do wykonania skrzydła:
"... albo to przedni fragment podłogi odkształca się mocniej, niż przypuszczamy, a to kolejny element konstrukcji, który powinien być sztywno zamontowany."
[M. Whitmarsh]
Komentator Radia BBC i były zawodnik Super Aguri, Anthony Davidson, powiedział w sobotę:
"Także słyszałem różnie wieści o tym, co się dzieje, w tym o elastycznej podłodze."
Lider mistrzostw Lewis Hamilton, tracący w kwalifikacjach prawie sekundy do Red Bulla jest zaskoczony ta przewagą: 
"Nie wiem, co oni robią, ale to jest niesamowite." [L. Hamilton]
Sebastian Vettel, który wcześniej wskazywał na tor, jako na wyłączną przyczynę tak dużej przewagi, zapytany później o "prawdziwą" jej tajemnicę, kituje: "Jest dobrze ukryta." 
Czy więc powyższą, czteropunktową listę, powinniśmy już dziś uzupełnić o punkt kolejny:
Red Bull wprowadza elastyczną podłogę, zmiennie generującą siłę docisku 
   zależnie od prędkości [?]

... a najbardziej ekscytujący wyścig ciągle przed nami...


Wasze komentarze (8) Dodaj komentarz
747ce818fdfe6e46c0435e6169cce46a48e [komentarzy: 779] / 2010-08-22 13:06:02
Gdybym miał takie auto to pomimo wielkiego talentu.nie pozwolił bym na podpisanie wieloletniego kontraktu dla kierowców .Tym samym Vettel koncentrowałby się na jeździe i popełniał mniej pomyłek.To największa wada tego systemu.może umieją budować auta i serwisować w padoku ale praca z ludźmi to ich pieta achillesowa. cytuj
6995MarcoF1 [komentarzy: 2509] / 2010-08-02 10:05:32
Nie tylko Chapman był znakomitym umysłem technicznym ale też warto nie zapomnieć o

Johnie Barnardzie ,który wprowadził do F1 nadwozie z włókna węglowego i to on nadawał bolidom kształt butelki coca-coli . A wspomniany system regulacji zawieszenia stworzył Gordon Murray . cytuj
1177piotr19 [komentarzy: 2098] / 2010-08-01 13:17:23
Pan Adrian N. jest tylko dobry inż. bo nic jeszcze nie tworzył by F1 przesuwało o dekady jak to robił Colin Chapman. Można porównać ich wynalazki ile wygrały a ile nie dojechało do mety wyścigów. Nawet dziś Colina wynalazki są na prowadzeniu jak Magiczne aktywne zawieszenie już ten wynalazek ma już 28 lat i do tego wynalazku zespoły F1 chcą powrócić bo nie wielu wynalazku daje przewagę na sekundy na okr. a nie tysięczne sekund które na 2 wyścigach jest wyrównanie do poziomu 0 sekundy na okr. cytuj
710081851436cbc7738d4c63bf7f9041408e [komentarzy: 2447] / 2010-08-01 12:51:55
Ayrton Senna da Silva: [...] zgadzam sie! Również uważam że Mark to nie byle kto^^

Zgadzam się, ale miałam na myśli również Sebastiana. Od razu mówię: proszę mnie nie antagonizować :D cytuj
730Ayrton Senna da Silva [komentarzy: 2325] / 2010-08-01 12:41:57
immarlena: Poza tym nie byle kto go prowadzi.
zgadzam sie! Również uważam że Mark to nie byle kto^^
cytuj
12597ka [komentarzy: 545] / 2010-08-01 12:13:46
immarlena: Poza tym nie byle kto go prowadzi.
gdyby Petrov mial do dyspozycji RBR6 to tak samo bys powiedzial?

sadze ze tutaj nie kierowca a bolid jest niesamowity!!

nawet 7 krotny mistrz nie daje rady..

RBR jest tajemniczy.. mysle ze nawet w przyszlym sezonie bedziemy dowiadywac sie o tajemnicach RBR6

czy to gumowa konstrukcja.. sadze ze cos w tym jest bo McLaren na samym poczatku mowil o tym iz Redbule maja cos co powoduje ze ich bolid zmienia przeswit..

pozostaje zadac pytanie.. co takiego bedzie w RBR7.. ja jestem w szoku.. i nie wierze ze wszystkie asy sa juz odkryte... Adrian N. jak widac potrafi..
nad patentem "dmuchanego dyfuzora " pracowal juz w McLarenie chyba w 2000 roku... szacunek... geniusz.. mistrz.. ten sezon jest nieslychanie ciekawy.. Ferrari juz myslalo ze to oni beda lepsi.. niestety musza sciagnac wiecej pomyslow od RBR.. juz wyobrazam sobie wscieklosc ALO.. :D:D:D

cytuj
710081851436cbc7738d4c63bf7f9041408e [komentarzy: 2447] / 2010-08-01 12:00:01
Fenomen RB6 tkwi w kreatywnej interpretacja przepisów, dlatego tak stosunkowo często RBR oskarża się o nieregulaminowe elementy. Według mnie nie można wskazać jednej przyczyny sukcesów- to szereg elementów. Idealna synchronizacja całości. To niewiarygodne jak szybki niemal na wszystkich torach i we wszystkich sektorach jest ten samochód. Poza tym nie byle kto go prowadzi. cytuj
1403bc18bbd547f5886a3f2058900c67d9e [komentarzy: 14] / 2010-08-01 11:35:27
Nom , w tym sezonie f1 zdecydowanie nie wieje nudą.
cytuj
Strona jest zarządzana przez firmę
All Connect Sp. z o.o.
© 2020 RaceZone.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.   Reprodukowanie, przechowywanie lub udostępnianie całości serwisu lub jego części bez zgody właściciela jest zabronione. This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula 1 companies. F1, FORMULA ONE, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.
Ikona_ustawienia
Ikona_ustawienia_x

Kolor marginesów:

Kolor tła pod tekstem:

Racezone.pl - Codzienne informacje z dziedziny motosportu