Jaka będzie przyszłość Roberta Kubicy?
Czy Mercedes obroni mistrzostwo?
Sprawdź co zainteresowało Twoich znajomych.

GP Australii 2020-03-15
f1 - GP Australii
Pochmurno

18°C

26 km/h

Tłumacz

Podobne:

Skomentuj

R30 - dmuchany dyfuzor jest priorytetem

Udostępnij na Facebook
06.08.2010 21:04, autor: MOBEX, wyświetleń: 4794

Głosy krytyki dotyczące braku kanału-F w R30 nie wpłynęły na strategię Renault F1 Team, który dotychczasowe wysiłki kierował na rozwój dmuchanego dyfuzora, traktując go priorytetowo.
System dmuchanego dyfuzora wprowadzony do R30 na GP Europy będzie - niezależnie do kanału-F - rozwijany i doskonalony do końca sezonu. Fakt potwierdził Robert Kubica w krótkim wywiadzie przedstawionym przez Motorsport.Nextgen-Auto.

Obrany kurs pozwala na wyciągnięcie pewnych wniosków dotyczących przyjętej przez zespół taktyki zarówno pod kątem końca tego sezonu, jak również na rok przyszły. Dmuchany dyfuzor jest rozwiązaniem gwarantującym zysk docisku aerodynamicznego, którego niedobór posiada tegoroczna konstrukcja i ma - w zamierzeniu Renault F1 - odegrać kluczową rolę w zdobyciu i utrzymaniu przewagi nad Mercedesem GP.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami na sezon 2011, wykorzystanie gazowego dyfuzora nie jest zabronione - w przeciwieństwie do kanału-F - więc maksymalizacja wysiłków nad nim poczynionych w tym roku może 'odpłacić' w kolejnym:
"Zespół spędził dużo czasu na opracowanie i uruchomienie tego systemu. Od momentu jego wprowadzenia działa dobrze i wiedzieliśmy, że da nam przewagę. Oczywiście, jest to skomplikowane urządzenie i jego rozwój nastarcza trudności, ponieważ niemożliwe jest testowanie w trakcie sezonu. W związku z tym pracujemy nad optymalizacją stopniowo.

Przykładowo, na Węgrzech pozbyliśmy się jednego poważnego problemu. Oznacza to, że wygramy, nawet jeśli potrwa to nieco dłużej." [R.Kubica]

Porównując postęp w rozwoju dmuchanego dyfuzora Renault z W01 oraz VJM03, można dostrzec, że Enstone już na początku ominęły niektóre problemy techniczne w obrębie tego elementu, trapiące rywali do chwili obecnej. Jednocześnie, wdrożenie kanału-F i sukcesywnie dopracowywanego dyfuzora ma pozwolić zespołowi zakończyć sezon z czwartą pozycją w klasyfikacji zespołowej.


Wasze komentarze (11) Dodaj komentarz
af310b24600d5e999ebc808d47123f93 [komentarzy: 1316] / 2010-08-08 01:29:20
Uff! Ciężki dzień! Dawno w weekend się tak nie naharowałem :) Ciekawa dyskusja. Z jednej strony wątpliwość co do technicznych możliwości zastosowania wydmuchu spalin w dyfuzorze via 2011, z drugiej szanse jego wykorzystania. Cóż, nie jest to wynalazek tegoroczny. Mcl w bodajże 2004r w MP4 -17 zastosował ten patent, zakurzony szczerze mówiąc, bo w latach 90-tych niektóre teamy a m. in. Minardi (96 bodajże) też go stosowało bez szczególnego powodzenia. W 2004 w McL był Nevey, więc prochu nie wymyślił, zduplikował i uleppszył W Red Bullu. Ale prekursorem rozwiazania był team Renault w 1983 r stosując dodatkowy docisk pochodzący z wydmuchu gazów do zwiększenia stabilizacji tylnej osi. Aż trudno uwierzyć, a jednak to prawda. Czasy zamierzchłe trochę, jednak pokazują, że bez dyfuzora wielopoziomowego przy pomocy spalin dało się zwiększyć wartość dociskuna tylną oś. Zarzucano pomysł ze względu na problemy, które obserwujemy w McL, były w Reni a polegały na zaburzonej stabilności - im większa wartość docisku osi tylnej, tym niższa na osi skrętnej, to przypominą stabilność pojazdu przeładowanego ładunkiem. Inne ma Mercedes i F India - przegrzewają i być może odksztacają się elementy bezpośrednio narażone na wysoką temperaturę, przy okazji dostaje się hamulcom i zawieszeniu. W każdym razie wspomniane lata to czasy, kiedy nie dysponowano wielopoziomowym dyfuzorem stosując jednocześnie wydmuch gazów dla poprawy docisku. Dziś F1 ma dostęp do innych materiałów, lepiej rozwiniętej technologii, jest opracowana metoda sterowania gazami spalinowymi w systemie ECU poprzez dodanie funkcji opóżnienia zapłonu dzięki elektronice. Od kreatywności konstruktorów zależy jak system zostanie wdrożony w przyszłym roku, jaki będzie miał kształt , jak najskuteczniej wyprofilować elementy wydechu, aby układ działał skutecznie, być może znaleźć inną lukę w przepisach dotyczącą samego wydechu - też ciekawy temat - jego kształt, przekrój np. ma wpływ na zwiększenie mocy. Dlatego bardzo ważnym czynnikiem jast praca i obserwacja tego elementu do końca sezonu, jak planują to w Enstone, gdyż większa ilość danych zwiększa prawdopodobieństwo dokładniejszego rozpracowania zagadnienia. Czyli, imo - Mercedes majac problem z dmuchanym dyfuzorem obecnie i zaprzestając diałań na W01 w tym sezonie - jak zapowiadali, zmniejsza swoje szanse na rok przyszły. Pozostałe zespoły, trudno przewidzieć, czy trafią z rozwiązaniem. F India np. mając mocniejszy silnik, dyfuzor i kanał ma problemy z "oswojeniem" całości. W przyszłym roku bedzie sporo niespodzianek, a testy przedsezonowe będą jeszcze ciekawsze. Pozdrawiam powracajacego Marco, @NumberOne i @ekwador15 - trochę rzadko zaglądajacych do nas (może warto częściej?) - ciekawy temacik wywołałeś Kolego. Również pozostaych:) cytuj
6995MarcoF1 [komentarzy: 2509] / 2010-08-07 22:47:01
NumberOne: Teamy na pewno coś wymyślą, aby dmuchany dyfuzor dawał jakieś korzyści.
dokładnie jeśli szefowie mówią że da to korzyści w przyszłym sezonie to w 100% jestem pewien że ten system będzie opłacalny. cytuj
7376NumberOne [komentarzy: 338] / 2010-08-07 20:31:49
Teamy na pewno coś wymyślą, aby dmuchany dyfuzor dawał jakieś korzyści. cytuj
ekwador15 [komentarzy: 1297] / 2010-08-07 19:36:57
Raczej się mylisz MarcoF1. Bo luka w przepisach w przypadku podwójnego dyfuzora polegała na tym, że Regulacje Techniczne opisują dyfuzor patrząc od spodu bolidu. I tam nie może być żadnych dodatkowych otworów, aby wtłoczyć powietrze w drugą "warstwę" dyfuzora. Otwory są w górnej części podłogi, przez które wpływa powietrze no i spaliny z niżej osadzonego wydechu. Skoro zniknie podwójny dyfuzor, to razem z nim także te otwory, więc nie wiem jak te spaliny będą trafiać do jednopoziomowego dyfuzora. Bardzo jestem ciekawy, czy w sezonie 2011 pozostaną te "niskie" wydechy i jeśli tak, to jaka będzie ich funkcja skoro nie będzie podwójnego dyfuzora. cytuj
6995MarcoF1 [komentarzy: 2509] / 2010-08-07 16:52:07
MarcoF1: [...] nie wiem dokładnie jak to będzie wyglądać lecz ten pojedyńczy dyfuzor powinien być na tej samej wysokości lecz znacznie zmniejszony w zgodzie z przepisami więc i tak system wydechów ala RBR będzie bardzo przydatne po ogólny poziom docisku radykalnie spadnie we wszystkich Teamach -co jest bardzo ekscytujące .
jeśli się mylę to mnie popraw JUR:D cytuj
6995MarcoF1 [komentarzy: 2509] / 2010-08-07 16:51:46
ekwador15: no tak, ale autor tego tekstu wspomina o przyszłym sezonie, że kanał-F będzie zabroniony, ale dmuchany dyfuzor juz nie. Tylko czy zespoły w przyszłym roku zastosują to rozwiązanie, gdy nie będzie można korzystać z podwójnych dyfuzorów? Konstrukcja podwojnego dyfuzora pozwala na nadmuchiwanie spalin, a jak to bedzie w przypadku jednopoziomoego dyfuzora? Taki dyfuzor "bierze" powietrze tylko z dolnej cześci podłogi, spod bolidu.
nie wiem dokładnie jak to będzie wyglądać lecz ten pojedyńczy dyfuzor powinien być na tej samej wysokości lecz znacznie zmniejszony w zgodzie z przepisami więc i tak system wydechów ala RBR będzie bardzo przydatne po ogólny poziom docisku radykalnie spadnie we wszystkich Teamach -co jest bardzo ekscytujące . cytuj
ekwador15 [komentarzy: 1297] / 2010-08-07 12:52:26
no tak, ale autor tego tekstu wspomina o przyszłym sezonie, że kanał-F będzie zabroniony, ale dmuchany dyfuzor juz nie. Tylko czy zespoły w przyszłym roku zastosują to rozwiązanie, gdy nie będzie można korzystać z podwójnych dyfuzorów? Konstrukcja podwojnego dyfuzora pozwala na nadmuchiwanie spalin, a jak to bedzie w przypadku jednopoziomoego dyfuzora? Taki dyfuzor "bierze" powietrze tylko z dolnej cześci podłogi, spod bolidu. cytuj
6196tomaszko [komentarzy: 96] / 2010-08-07 11:37:00
Otóż to. McLaren w 2009 pracował do końca i opłaciło się to w tym. Natomiast BMW Sauber w 2008 odpuścił końcówkę i wiemy wszyscy jak się to skończyło... cytuj
6995MarcoF1 [komentarzy: 2509] / 2010-08-07 09:57:05
dworak: Ich taktyka wydaje się rozsądna. Oby tylko rozwój tegorocznego bolidu nie miał złego wpływu na formę R31.
przykład Mclarena z tamtego sezonu daje wiele do myślenia. Udoskonalili bolid do końca sezonu ,co dało im dużą przewagę i odrobili straty technologiczne trapiące ich na początku sezonu . Więc udoskonalanie bolidu do końca opłaca się ,niż zaprzestanie całkowite nad rozwojem tegorocznego modelu i przerzuceniu prac na przyszły sezon. cytuj
0498aa6ad9b71f10e2b4a21662a64853 [komentarzy: 5] / 2010-08-06 22:39:36
Bardzo rozsądna tatyka, która może się opłacić w następnym sezonie :-) cytuj
7255dworak [komentarzy: 2271] / 2010-08-06 21:09:22
Ich taktyka wydaje się rozsądna. Oby tylko rozwój tegorocznego bolidu nie miał złego wpływu na formę R31. cytuj
Strona jest zarządzana przez firmę
All Connect Sp. z o.o.
© 2020 RaceZone.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.   Reprodukowanie, przechowywanie lub udostępnianie całości serwisu lub jego części bez zgody właściciela jest zabronione. This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula 1 companies. F1, FORMULA ONE, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.
Ikona_ustawienia
Ikona_ustawienia_x

Kolor marginesów:

Kolor tła pod tekstem:

Racezone.pl - Codzienne informacje z dziedziny motosportu