Jaka będzie przyszłość Roberta Kubicy?
Czy Mercedes obroni mistrzostwo?
Sprawdź co zainteresowało Twoich znajomych.

GP Francji 2018-06-24
f1 - GP Francji

Tłumacz

Podobne:

Skomentuj

Juan Manuel Fangio – mistrz na torze, a także poza nim

Udostępnij na Facebook
04.04.2011 15:57, autor: Paweł Świderski, wyświetleń: 3720
 Juan Manuel Fangio argentyński kierowca Formuły 1, pięciokrotny mistrz świata. Urodził się 24 czerwca 1911 roku w małym miasteczku Balcarce. Wywodził się z rodziny biednych włoskich emigrantów. Młody Juan od dziecka interesował się motoryzacją. Szybko podjął pracę mechanika samochodowego. Z czasem założył własny warsztat, w którym przygotowywał sobie stare auta, na których ścigał się w lokalnych wyścigach.
 Bardzo szybko w okolicy zrobiło się głośno o mechaniku - kierowcy. Fangio zyskał sympatię i uznanie w oczach sąsiadów, którzy w lecie 1939 roku zorganizowali zbiórkę pieniędzy na zakup samochodu wyścigowego dla swojego ulubieńca. Pieniędzy starczyło na używanego Chevroleta, jednak znając smykałkę do majsterkowania Juana Manuela, zrobił z niego prawdziwy samochód wyścigowy.

Fangio startował w długich i wyczerpujących wyścigach. W 1940 został mistrzem Argentyny po triumfie w 9500-kilometrowym maratonie Gran Premio del Norte. Tytuł zdobył także w 1941 roku, czym zwrócił na siebie uwagę całego kraju. Włącznie z panującym wówczas dyktatorem Juanem Peronem. Postanowił on zrobić z młodego kierowcy ikonę reżimu i w prezencie podarował mu samochód Simca-Gordini, którym to z sukcesami rywalizował w Europie.

Fangio dobrymi wynikami zapracował na posadę w włoskim zespole Alfa Romeo, który w 1950 roku przystąpił do ruszających właśnie mistrzostw świata Formuły 1. Odnosząc trzy zwycięstwa, Juan Manuel zdobył tytuł wicemistrza – lepszy od niego okazał się tylko kolega z zespołu, Giuseppe Farina. Rok później nie było już silnych na Argentyńczyka i to on został mistrzem.

Po tym sukcesie Fangio przeniósł się do zespołu Maserati, gdyż Alfa Romeo wycofała się z rywalizacji. Jednak początków w nowym zespole Juan Manuel nie mógł zaliczyć do udanych. Najpierw z przyczyn technicznych nie wystartował w pierwszym wyścigu sezonu w Szwajcarii. Kilka dni później na torze Monza, podczas wyścigu nie zaliczanego do mistrzostw, uległ poważnemu wypadkowi i dla zawodnika sezon był już skończony.

W sezonie 1953 Fangio wygrał zawody zaliczane do klasyfikacji mistrzostw świata na tym samym torze, na którym rok wcześniej uległ poważnemu wypadkowi – włoskiej Monzy. Jednak nie zdołał odebrać mistrzowskiej korony Alberto Ascariemu, który zdobył mistrzostwo po raz drugi z rzędu.

Rok 1954 był kolejnym przełomem w życiu Fangio. Po dwóch eliminacjach mistrzostw świata, dał namówić się na przeprowadzkę do niemieckiego Mercedesa. W zespole tym byli także Karl Kling oraz Hans Hermann. W swoim debiucie w GP Francji na torze Reims Mercedes W196 okazał się bezkonkurencyjny, zapewniając koncernowi ze Stuttgartu podwójnie zwycięstwo: wygrał Fangio, a drugi był Kling.

Dwa tygodnie później na torze Silverstone niespodziewanie Mercedes otrzymał ostrzeżenie od Włochów z Ferrari. Kierowcy tego zespołu zdominowali wyścig zdobywając dwa pierwsze miejsca, zostawiając rywali daleko w tyle. Jednak w dalszej części sezonu nie było już mocnych na Argentyńczyka siedzącego za kierownicą Niemieckiego bolidu. Wygrał następne trzy wyścigi, zapewniając sobie tytuł mistrzowski na dwie rundy przed zakończeniem mistrzostw.
W sezonie 1955 światem sportów motorowych wstrząsnęły dwie wielkie tragedie. Na torze Monza, podczas prób nowego Ferrari zginął 26 maja Alberto Ascari, a niespełna miesiąc później, w Le Mans, Mercedes Francuza Pierre'a Levegha wpadł w tłum kibiców – kierowca i 82 widzów ponieśli śmierć. Skutkiem tych zdarzeń było anulowanie trzech wyścigów (GP Francji, Niemiec i Szwajcarii). Rywalizacja sportowa w tamtym sezonie zeszła na drugi plan. Jednak z sześciu eliminacji, jakie doszły do skutku, pięć wygrał Fangio, zapewniając sobie trzeci tytuł mistrzowski.

Na skutek wycofania się Mercedesa z rywalizacji w 1956 Fangio przesiadł się do Ferrari. Jednak bolid jakim dysponowali nie okazał się tak mocny jak przewidywano. . Kierowcy Maserati deptali po piętach mistrzowi świata. Dodatkowo Jaun Manuel nie otrzymywał wsparcia ze strony kolegów z zespołu: Petera Collinsa i Eugenio Castellottiego.

Czwarty tytuł ( w tym trzeci z rzędu) był już na wyciągnięcie ręki, jednak podczas ostatniej rundy mistrzostw ( GP Włoch) zawiódł silnik jego Ferrari. Wówczas kolega z zespołu, Collins, zrezygnował z własnych ambicji i odstąpił Fangio swój samochód, umożliwiając mu w ten sposób zdobycie czwartego tytułu mistrzowskiego.

Pomimo zdobycia tytułu Fangio odszedł z Ferrari, by na sezon 1957 powrócić do Maserati. Tą decyzją przysporzył sobie wielu wrogów. Jednak mistrz wiedział, co robił. Po trzech wygranych eliminacjach sezonu wydawało się, że nic nie jest w stanie powstrzymać Argentyńczyka przed zdobyciem kolejnego tytułu. Podczas czterech kolejnych wyścigów największy opór stawiali Luigi Musso na Ferrari i Moss na Vanwallu, ale na niewiele się to zdało i piąty (a czwarty z rzędu) tytuł mistrzowski Fangio stał się faktem.

W następnym sezonie Argentyńczyk wystartował już tylko w dwóch wyścigach, ogłaszając zakończenie kariery.

W wieku 47 lat Fangio nie musiał już nikomu niczego udowadniać. Zakończył karierę jak wielki mistrz, będąc wciąż na szczycie. W blasku chwały pożegnał się z Formułą 1. Kiedyś powiedział, że jego receptą na wygrywani jest zasada:"mniej hamulca, więcej gazu". Argentyńczyk zmarł 17 lipca 1995 roku w rodzinnej Balcarce, mając skończone 84 lata.


Wasze komentarze (1) Dodaj komentarz
kostek7273 [komentarzy: 144] / 2011-04-04 22:41:32
Umazany jak górnik po szychcie. cytuj
Strona jest zarządzana przez firmę
All Connect Sp. z o.o.
© 2018 RaceZone.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.   Reprodukowanie, przechowywanie lub udostępnianie całości serwisu lub jego części bez zgody właściciela jest zabronione. This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula 1 companies. F1, FORMULA ONE, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.
Ikona_ustawienia
Ikona_ustawienia_x

Kolor marginesów:

Kolor tła pod tekstem:

Racezone.pl - Codzienne informacje z dziedziny motosportu